• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Beste topwerkgever, werkgeluk is een gereedschapskoffer

Gepubliceerd op: 03-10-2017

Organisaties of bedrijven werken niet vanzelf gelukkig. Het zijn de medewerkers die het doen, en juist de werkgevers en managers die het aanmoedigen. Als je als organisatie niet gaat ‘werkgelukken’, gebeurt er niets. Maar hoe begin je aan geluk op de werkvloer en hoe ga je dat implementeren? Klinkt leuk allemaal, maar hoe ga je na werkgeluk verder? Karin Smalbil van Succesbureau laat tijdens de Masterclass op 21 november in dertien stappen zien dat werkgeluk innoveren is.

 

Happy Succes. Van nee naar ja

In werkgeluk draait het om mindset, de wil, goede bedoelingen, vertrouwen, kansen geven, krijgen én benutten, en om het willen realiseren van nieuwe (en andere) resultaten. Gelukkig werken doe je niet alleen, maar samen. Er zijn diverse routes naar geluk op de werkvloer. Werkgeluk is geen hapklare brok, maar een pad, een ánder pad. Of liever gezegd: een gereedschapskoffer. De missie van Succesbureau is om zoveel mogelijk bedrijven op een gezonde manier werkgeluk te laten toepassen in de organisatie. Dit, met maakbare en uiterst relevante, praktische tools

De stap

Het juiste moment om in te stappen in gelukkig werken is cruciaal, omdat werkgeluk essentieel is voor de voortgang van een bedrijf. Met gezonde en gelukkige medewerkers kom je verder. Als medewerkers gelukkig zijn, heb je minder verloop in de organisatie, zijn ze minder vaak ziek, hebben ze minder burn, - of bore-out gerelateerde klachten, zorgen ze voor meer productiviteit, meer marktgerichtheid en dus meer omzet. De vraag is kortweg: Hoe krijg ik gelukkige medewerkers, en wat kun je daar als werkgever, manager aan doen? In elk geval is het belangrijk met werkgeluk te starten, vóór je alleen nog kunt sturen op kosten, en gedwongen bezig bent met reorganisaties. Die brand moet je vóór zijn.

Het doel

De focus moet duidelijk zijn. Werkgeluk is innovatie. Werkgeluk heeft richting maar ook weer veel vrijheid nodig. Werkgeluk kun je niet marchanderen met een opdracht. Je moet werkgeluk leren ontdekken, met experimenteren, met ideeën komen. Het gaat in essentie om de juiste mix. Stap als organisatie uit je comfortzone, en kijk naar de horizon die buiten het bedrijf ligt. Geluk op de werkvloer betekent: kiezen voor een florerende en gezonde organisatie met een stevig fundament. Werkgeluk dus als leidraad voor de organisatie. Tijdens onze Masterclass ga je het antwoord krijgen op het waarom, het doel, op processen, tools en criteria en toepasbare modellen.

Gereedschapskist

Als je gelukkige medewerkers in je organisatie wilt, is het cruciaal dat je leert je oogkleppen af te zetten – die van jezelf en van je organisatie. Als jij je eigen gewoonten niet kunt doorbreken, dan kun je dit ook niet van anderen verwachten. Gelukkig werken begint met het krijgen van een gelukkig werken mindset. Werkgeluk jezelf eerst maar eens, als werkgever. Doorbreek patronen. En neem waar. Stel vragen aan je medewerkers. Wees nieuwsgierig. Denk daarbij aan kansen, niet in problemen. En oordeel mild. Kijk eens niet door je huidige bril, maar door een nieuwe bril, de bril van de toekomst. Concreet werkgeluk toepassen vergt focus en bevordering van groei en vertrouwen in je medewerkers. Door nog overtuigender interacties aan te gaan met hen, zullen ze daardoor tenslotte meer waarde gaan zien in zichzelf, zich daardoor meer marktgericht ontwikkelen en zo meer klanten aan je organisatie te binden. En dan hebben we het nog niet eens over de verdubbeling van de omzet die dat gaat opleveren.

Learn, prove you can

Ben jij die topwerkgever die groei durft te creëren waarin mensen nieuwe verbindingen en verbanden durven leggen, zodat nieuwe inzichten de organisatie kunnen verrijken? Kom dan met top ideeën, en luister naar opgedane inzichten van werknemers. Uit de selectie zou je een zelfs een workshop kunnen houden. Hoe eerder je kunt aantonen dat werkgeluk aantrekkelijk is voor jouw organisatie, hoe beter – zeker voor het zelfvertrouwen en het welzijn van medewerkers.

‘Waarom moeten wij hierin investeren?’ De angst om te falen maakt managers en investeerders voorzichtig, is onze ervaring. Kijk als werkgever naar het kantelpunt. Denk aan de medewerker, de klant, de eenvoudige maakbaarheid van werkgeluk in de organisatie, het businessmodel, het non-risico, de passendheid en het positieve perspectief. Daarom alléén al is het financierbaar.

De Topwerkgever

Gelukkig werken is niet het einde van een reis maar het begin van een nieuwe. Werkgeluk biedt grote kans op nieuwe investeerders omdat de klant altijd (!) kiest voor een gezonde organisatie met gelukkige medewerkers.

Als werkgever zul na je besluit om werkgeluk te implementeren in je organisatie in het begin stuiten op vragen en vonnissen als: ‘We deden het toch altijd op deze manier?’ En ‘Klanten, vinden die dat wel oké?’ Of een ‘Is de markt hier wel klaar voor?’ Nog erger: ‘Past het wel in onze organisatie strategie?’ Met tot slot de killing oneliner: ‘Dat komt later wel een keertje.’

Echter, als topwerkgever besef je dat jouw medewerkers het kapitaal zijn van élke organisatie. Die dien je aan boord te houden. En wel op de gezonde en gelukkige manier.

 

Door Karin.