De balans tussen werk en privéleven is voor millennials (20 tot 36 jarigen) een van de belangrijkste aspecten van een baan. 83% van de Nederlandse millennials vindt een positieve balans tussen werk en privé essentieel. Uit wereldwijd onderzoek door InSites Consulting blijkt echter dat millennials duidelijk moeite hebben om dit evenwicht te vinden: 65% van de millennials in Nederland geeft aan ontevreden te zijn over de huidige verhouding tussen werk en privéleven.
Dit ligt in lijn met het Europese gemiddelde van 63%. In de VS bedraagt het percentage ontevreden millennial-medewerkers zelfs 71%.
Geen verrassing, aldus Joeri van den Bergh, medeoprichter en Generatie Expert bij InSites Consulting: “Deze jonge generatie zit midden in de overgang van adolescentie naar volwassenheid. Ze worstelen met het opbouwen van een succesvolle carrière in een periode die ook in het teken staat van persoonlijke levensdoelen als een huis kopen, de juiste partner vinden en kinderen krijgen. Bovendien hebben millennials in de VS vaak nog een studieschuld die extra financiële en werkgerelateerde druk met zich meebrengt.”
Babyboomers hervinden balans
Millennials zijn niet de enige generatie die moeite hebben om werk en privé te combineren. Ook de voorafgaande generatie X heeft het er moeilijk mee. 57% van de Nederlandse generatie X is ontevreden over de balans tussen werk en privé. De ouders van de millennials, de babyboomers die nu tussen de 50 en de 70 zijn, slagen erin deze balans te hervinden: 3 op de 5 Nederlandse babyboomers klagen niet.
“Het lege nest is een van de belangrijkste redenen waarom babyboomers de enige generatie zijn met een positieve balans tussen werk en privé. Doordat hun kinderen het huis uit zijn en ze inmiddels een zekere staat van dienst hebben opgebouwd bij hun werkgever, weet deze generatie haar balans te hervinden. Ze hoeven zichzelf niet meer voortdurend te bewijzen op het werk, de meeste wensen van hun bucketlist zijn vervuld en ze maken zich minder zorgen over hun gezin en taken als ouders", licht Joeri van den Bergh toe. “Terwijl bij generatie X en de millennials beide partners vaak fulltime werken, kiezen meer babyboomers voor een parttimebaan.”
Het gaat niet om het geld
Naast een optimaal evenwicht tussen werk en privéleven (83%) vinden Nederlandse millennials een fijne werkomgeving (84%) essentieel, evenals een goede relatie met collega’s (79%) en jobzekerheid (76%), samen met appreciatie en erkenning van management (76%). Dit alles vinden ze zelfs nog iets belangrijker dan een bovengemiddeld salaris (56%) en aantrekkelijke extralegale voordelen (63%).
“Jobtevredenheid is van essentieel belang voor de jongeren van vandaag. Ze realiseren zich immers dat ze het grootste deel van hun leven al werkend zullen doorbrengen. Als millennials van werk veranderen, schrikt een lager salaris hen vaak ook niet af. Een riant loon associëren ze met een veeleisende, erg stresserende baan. Een job die je met plezier doet, leidt tot minder stress én een betere balans tussen werk en privéleven”, aldus Joeri Van den Bergh.
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid worden belangrijker
Het onderzoek toont ook aan dat 59% van de Nederlandse millennials belang hecht aan verantwoordelijkheid en zelf zijn agenda wil indelen.
“Flexibiliteit en zelfstandigheid zullen de komende jaren steeds belangrijker worden, nu generatie Z op het punt staat om de werkvloer te betreden. Werkgevers zullen hun organisatie kritisch onder de loep moeten nemen om aantrekkelijk te zijn voor deze generatie. Generatie Z is de onafhankelijkste generatie van allemaal: terwijl ze nog een opleiding volgen, geeft een op de vier nu al aan een eigen bedrijf te willen opzetten. Dit percentage is veel hoger dan bij eerdere generaties. Bedrijven zullen zich dan ook moeten voorbereiden op een grote verandering in mentaliteit, met meer verantwoordelijkheid en onafhankelijkheid voor medewerkers. De toekomstige intrapreneurs zijn er enorm op gebrand in hun eigen tempo hun eigen ding te doen, maar veel organisaties zijn daar gewoon nog niet klaar voor”, concludeert Joeri van den Bergh.
Bron: Persbericht InSites Consulting, auteur Joeri van den Bergh